نحوه تمیز کردن سینک ظرفشویی و نگهداری از آن

“اگر می‌خواهید نظافت یک خانه را بسنجید، ابتدا به آشپزخانه‌ی آن نگاه کنید” نمی‌دانم تا چه اندازه این جمله را قبول دارید اما در هر صورت نمی‌توان انکار کرد که آشپزخانه بیشتر از فضاهای دیگر به نظافت و نگهداری نیاز دارد. دلیلش هم ساده است: این فضا با سلامت اعضای خانواده ارتباط مستقیم دارد و تمیز کردن سینک ظرفشویی در آشپزخانه از سایر اجزا مهمتر است.

یکی از اساسی‌ترین تجهیزات آشپزخانه که مرتبا به نظافت نیاز دارد سینک ظرفشویی است. خبر بد این است که اگر جنس سینک شما از طلا هم باشد فرقی ندارد و به تمیز کردن مداوم نیاز دارد! و خبر خوب اینکه با چند روش ساده می‌توان آن را به خوبی روز اول تمیز و درخشان کرد. اگر می‌خواهید سینک ظرف‌شویی شما عمر زیادی داشته باشد و همیشه برق بزند، ادامه این مطلب را از چارسو دنبال کنید.

آشپزخانه و سینک ظرف‌شویی

“آشپزخانه قلب هر خانه‌ای است” حتما شما هم بارها این جمله معروف را شنیده‌اید. تمام بوهای مطبوع و خاطره‌انگیز در آشپزخانه جریان دارد. برای تهیه ۳ وعده غذای اصلی، زمان زیادی از روز در آشپزخانه صرف می‌شود.

گاهی در این فضا غذا سرو می‌شود و خانواده دور هم جمع می‌شوند. آشپزخانه محل رقم زدن خاطرات شیرین و شور خانه است. پرکاربردترین وسیله‌ی هر آشپزخانه‌ای، سینک ظرف‌شویی است. بدون شک همه ما روزانه چندین بار برای آماده‌سازی غذا، شستشوی میوه و مواد اولیه و شستن ظروف از سینک استفاده می‌کنیم. در نهایت با استفاده‌ی مکرر، تمام چربی‌ها و تکه‌های اضافی غذا از ظرف‌شویی سر در می‌آورند.

هرچقدرهم در شست‌وشو دقت داشته باشید، بالاخره هر از گاهی سینک شما نیاز به تمیز کردن دارد. کثیفی سینک محل مناسبی برای رشد و انتشار باکتری‌ها فراهم می‌کند و سلامت خانواده را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

اگر فکر می‌کنید که آب خالی می‌تواند آلودگی را از بین ببرد، در اشتباه هستید. اتفاقاً آب خالی می‌تواند رشد باکتری‌ها را تسریع ببخشد و رطوبت کافی برای تکثیر آن‌ها را فراهم کند! حالا که با اهمیت اساسی نظافت سینک آشنا شدیم برویم تا بهترین راهکارها برای تمیز کردن سینک ظرف‌شویی را معرفی کنیم.

چگونه رسوب و جرم سینک ظرفشویی را از بین ببریم؟

همیشه گفته اند که «پیشگیری بهتر از درمان است» در این مورد نیز بهترین کار پیشگیری از ایجاد جرم و رسوب است. موردی که باید همیشه در نظر داشته باشید، تمیز کردن سینک ظرفشویی به صورت روزانه، هفتگی و ماهانه است:

تمیز کردن سینک ظرفشویی به صورت روزانه

تمیز کردن روزانه‌ی سینک باید در انتهای شستن ظروف انجام شود. هر بار که ظروف خود را شستید، بلافاصله سینک ظرف‌شویی را نیز تمیز کنید. بهترین محلول برای تمیز کردن سینک، آب و صابون است. اگر می‌خواهید سینک جرم نگیرد، آب و صابون را فراموش نکنید. این ترکیب باعث می شود چربی‌ها روی سینک باقی نمانند و به مرور به جرم و رسوب تبدیل نشوند.

تمیز کردن هفتگی سینک

آخر هفته نیز سعی کنید سینک ظرف‌شویی خود را با سرکه سفید و سپس آب و صابون تمیز کنید. سرکه سفید یکی از بهترین، رایج‌ترین و در دسترس‌ترین محلو‌ل‌های پاک‌کننده به شمار می‌رود. از هر محلولی استفاده می‌کنید، آخرین مرحله شستشو باید با آب خالص باشد.

هیچ گونه محلولی حتی سرکه و صابون نباید روی سینک برای مدت طولانی باقی بماند. بهترین فرمول این است که سرکه به مدت ۱۵ دقیقه روی سینک باقی بماند، سپس با آب و صابون و در انتها نیز با آب خالی سینک خود را تمیز کنید.

تمیز کردن طولانی مدت سینک

اگر تمامی موارد بالا را رعایت کنید کارتان به این مرحله نمی‌رسد! با این وجود برخی افراد زمان یا حوصله تمیز کردن سینک ظرف‌شویی را به صورت منظم ندارند. در نتیجه بعد از مدتی شاهد ایجاد جرم و رسوب روی سینک خواهند بود.

جوش شیرین

چاره این افراد جوش شیرین است. جوش شیرین باعث از بین بردن رسوبات در سینک‌های استیل شده و آن را به‌خوبی برق می‌اندازد. برای گرفتن بهترین نتیجه ابتدا سینک خود را خیس کنید، جوش شیرین را توسط برس یا هر وسیله دیگری روی سینک بمالید. سپس به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه جوش شیرین را روی سینک باقی بگذارید، با سرکه و در نهایت با آب و صابون سینک خود را به خوبی تمیز کرده و براق کردن سینک ظرفشویی را به کمک چند قطره روغن انجام دهید.

مسواک و آبلیمو

به کمک مسواک می‌توانید جرم‌های مقاوم یا آهک‌هایی که ممکن است روی سینک بخصوص روی سینک استیل وجود دارد را به راحتی تمیز کنید. به کمک کمی آبلیمو یا لیموی تازه که خاصیت اسیدی دارد آهک‌ها به راحتی متلاشی شده و با مسواک سینک تمیز می‌شود.

استفاده از آرد برای تمیز کردن سینک

برای برق انذاختن سینک و تمیز کردن آن سینک را بشویید و به خوبی خشک کنید. سپس آرد را روی سطح سینک بپاشید و مدتی صبر کنید. به علت اینکه سطح سینک خشک است آرد به راحتی از سطح سینک پاک می‌شود و بعد از آن سینکی سفید و براق خواهید داشت.

استفاده از دستمال میکروفایبری

بعد از اینکه سینک خود را با روش‌های مناسب به خوبی تمیز کردید می‌توانید به کمک یک دستمال میکروفایبری سینک خود را تمیز و خشک کنید. این دستمال با بافت خاصی که دارد به راحتی می‌تواند در براق کردن سینک ظرفشویی به شما کمک کند.

چطور سینک ظرفشویی را براق کنیم؟

برای براق کردن سینک‌های استیل تا حد امکان از جرم‌گیراستفاده نکنید. اسید موجود در ترکیبات جرم‌گیر با استیل سینک ظرف‌شویی شما واکنش نشان داده و به مرور رنگ آن را از بین می برد. همان‌طور که اشاره شد بهترین ماده برای تمیز کردن و برق انداختن سینک ظرف‌شویی استیل، جوش شیرین است.

با این وجود، جوش شیرین برای سینک‌های آلومینیومی و چینی مناسب نیست. برای این نوع سینک‌ها از پودر ماشین لباسشویی استفاده کنید. ابتدا سینک را مقداری خیس کنید، پودر را روی آن بپاشید و توسط اسفنج به خوبی تمیز کنید، سپس از سرکه سفید و در نهایت نیز آب و صابون برای تمیز کردن و برق انداختن سینک ظرفشویی کامل سینک خود استفاده کنید.

استفاده از آب و صابون در انتهای هر نوع شستشو با مواد پاک کننده نظیر جوش شیرین الزامی است. مواد براق کننده در طولانی مدت به سینک شما آسیب می‌زنند و باعث خوردگی و رنگ‌پریدگی آن می‌شوند. آب و صابون تمامی این مواد را پاک کرده هیچ اثری از آن‌ها باقی نمی‌گذارد. دقت کنید که در مرحله آخر، صابون را نیز باید با آب خالی کاملاً تمیز کنید.

چگونه بوی بد سینک ظرفشویی را از بین ببریم؟

بوی بد سینک ظرف شویی دلایل مختلفی می‌تواند داشته باشد. شایع‌ترین دلیل، ورود گاز سولفید هیدروژن ناشی از فاضلاب به داخل منزل است. از بین بردن این بوها و تمیز کردن لوله‌ها توسط محصولات تجاری کار ساده‌ای است و این محصولات به سادگی قابل تهیه هستند.

مشکل اینجاست که برخی افراد به این محلول‌ها حساسیت دارند، پس حتما قبل از استفاده سابقه حساسیت خود را بررسی کنید. علاوه بر این، استفاده مداوم از محصولات شیمیایی باعث پوسیدگی لوله‌ها و اتصالات می‌شود و در درازمدت دردسرساز خواهد شد.

همان‌طور که در موارد قبلی از مواد طبیعی برای تمیز کردن سینک استفاده کردیم، برای از بین بردن بوی بد نیز مواد طبیعی را به شما پیشنهاد می‌دهیم:

جوش شیرین و آبلیمو بهترین ماده برای از بین بردن بوی بد سینک ظرفشویی است. این دو ماده را به مقدار مشابه با هم ترکیب کرده و مخلوط حاصل را به داخل مسیر لوله‌ها بریزید. ۱۰ دقیقه به آن فرصت دهید، سپس حدود ۱ دقیقه آب سرد را داخل ظرف شویی باز کنید تا مخلوط را با خود برده و تمیز کند.
راهکار بعدی استفاده از سرکه و لیمو است. ابتدا یک عدد لیمو را تکه تکه کنید و آن را داخل قالب‌های کوچک و مکعبی یخ بیندازید. سپس قالب یخ را با سرکه پر کنید و داخل یخچال بگذارید تا یخ بزند. هر روز چند عدد از آن‌ها را داخل سینک و محل خروج آب بگذارید تا کم کم آب شده و بوی مطبوع آن مسیر لوله‌ها را طی کند.
راهکار آخر استفاده از آب و مخمر است. یک بسته مخمر نان را به یک فنجان آب جوش اضافه کنید تا کاملاً حل شود. محلول را در فاضلاب ریخته و اجازه دهید تمام شب باقی بماند.

چگونه چاه سینک ظرفشویی را باز کنیم؟

برای این کار روش‌های متفاوتی وجود دارد که بسته به نوع گرفتگی و شدت گرفتگی می توان یکی از آنها را امتحان کرد. قبل از استفاده از هر نوع محلول مقداری به آب زمان دهید. گاهی اوقات یک جسم نرم در مسیر چاه قرار گرفته و به مرور با جریان آب برطرف می شود. اگر مشکل حل نشد از روش‌های زیر استفاده کنید:

از تلمبه استفاده کنید. چند بار استفاده از تلمبه باعث ایجاد خلأ و مکش در مسیر جریان آب می شود.خوشبختانه بیشتر گرفتگی‌ها با این روش برطرف می‌شود.
روش بعدی استفاده از محلول های خانگی و طبیعی است. سرکه و نمک بازکننده طبیعی و قدرتمندی محسوب می‌شوند. مقداری از هردو ماده را مخلوط کرده و داخل لوله بریزید. جوش شیرین و سرکه نیز ترکیب مناسبی برای باز کردن مسیر لوله‌ها است.
ماده موثر بعدی برای تمیز کردن چاه سینک ظرف‌شویی، جوهر نمک است. در موارد قبلی اشاره کردیم که این ماده به سینک ظرف‌شویی آسیب می‌زند. به همین دلیل مراقب باشید آن را دقیقاً داخل لوله بریزید و با سینک شما تماس پیدا نکند.
اگر هیچ کدام از روش‌های بالا جواب نداد باید زانویی ظرف‌شویی را بررسی کنید. گاهی اوقات تجمع مواد زیاد در این بخش باعث گرفتگی لوله می شود. آن را باز کرده و مواد زائد آن را خارج کنید.
آخرین سنگر در اختیار اهل فن قرار دارد! اگر تمامی موارد را امتحان کردید و باز هم جوابی نگرفتید باید از فنر استفاده کنید. شرکت‌های لوله بازکنی و برخی از تعمیرکاران از ابزاری با عنوان فنر لوله بازکنی برای حل مشکل شما استفاده می‌کنند. این ابزار توسط یک فنر تمامی طول لوله را طی کرده و موادی که در این مسیر گیر کرده باشند را خارج می کند.

روش‌های پیشگیری از گرفتگی چاه

تمام مواردی که اشاره شد برای حل مشکل گرفتگی است. همان طور که در بخش های پیشین نیز اشاره شد، پیشگیری بهترین راهکار است. موارد زیر را برای جلوگیری از گرفتگی چاه سینک ظرف‌شویی انجام دهید:

هر بار که چربی زیادی از سینک عبور کرد، مقداری آب داغ به دنبال آن روانه کنید. آب داغ باعث شستن چربی‌ها از مسیر لوله ها شده و اجازه نمی‌دهد در این مسیر باقی بمانند. چربی‌ها به مرور باعث چسبیدن دیگر مواد شده و مسیر لوله‌ها را مسدود می‌کنند.
سعی کنید از شستن جارودستی و شستن کیسه جاروبرقی در سینک ظرفشویی خودداری کنید.
قبل از هر بار شستن ظروف، مطمئن شوید که جرمی روی آن‌ها باقی نمانده است و مواد اضافی ظروف را به سطل زباله منتقل کنید.
هرچند وقت یک بار از محلول سرکه و نمک استفاده کنید تا بدموقع با گرفتگی لوله گرفتار نشوید. بسیاری اوقات هنگام آمدن مهمان این مشکل پیش می‌آید و کلی دردسرساز خواهد شد.

یک دیدگاه برای " نحوه تمیز کردن سینک ظرفشویی و نگهداری از آن " ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --