نحوه درست کردن نوشیدنی با دانه چیا

طرز تهیه نوشیدنی با دانه چیا

دو نوع نوشیدنی خوشمزه با دانه چیا

چیا (نام انگلیسی: Chia) گیاهی یک ساله از خانواده نعناعیان است. این گیاه را برای مصرف دانه آن می کارند، گرچه خود گیاه کاربرد تزئینی هم دارد.

چیا دارای خواص آنتی اکسیدانی بالایی بوده و برای سلامتی و زیبایی پوست بسیار مفید است

چیا چیست؟

چیا (نام انگلیسی: Chia) گیاهی یک ساله از خانواده نعناعیان است. این گیاه را برای مصرف دانه آن می کارند، گرچه خود گیاه کاربرد تزئینی هم دارد.

دو نوع نوشیدنی خوشمزه با دانه چیا

چیا از نظر تجاری بیشتر به علت دانه های آن کاشته می شود. دانه های چیا سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 است. از دانه های چیا می توان 25 تا 30 درصد روغن استخراج کرد. روغن دانه های چیا تشکیل شده است از حدود 55 درصد امگا 3، هجده درصد امگا 6، حدود شش درصد امگا 9 و حدود 10 درصد چربی های اشباع شده. به طور معمول، دانه های چیا به شکل بیضی کوچک هستند با قطر حدود یک میلی متر.

دانه های چیا در رنگ های گوناگون از جمله قهوه ای، خاکستری، سفید، سیاه و سفید، و لکه لکه رنگ نیز یافت می شوند. دانه های چیا آبدوست هستند و قادرند تا 12 برابر وزن خود را آب جذب کنند. اغلب دانه چیا با بذر ریحان و تخم شربتی اشتباه گرفته می شود. در حالی که هر سه متفاوت از یکدیگرند.

خواص دانه چیا

به دلیل ژله ای شدن دانه های چیا و آب در معده حجم بیشتری را می گیرد و احساس سیری ایجاد می کند. چیا دارای خواص آنتی اکسیدانی بالایی بوده و برای سلامتی و زیبایی پوست بسیار مفید است. آنتی اکسیدان از سرطان جلوگیری کرده و پیری را به تاخیر می اندازد. دانه های چیا نه تنها منبع فوق العاده برای مواد معدنی مهمی چون آهن و کلسیم در نظر گرفته می شوند، بلکه دارای مقادیر زیادی منیزیم و منگنز نیز هستند.

تفاوت چیا و تخم شربتی

دانه های چیا با تخم شربتی (بذر گیاه ریحان) تفاوت داشته و هر کدام خاصیت جداگانه ای دارند. در ایران تخم شربتی از قدیم در نوشیدنی های خنک برای برطرف کردن عطش در فصل تابستان استفاده می شود. گاهی تخم شربتی به اشتباه به عنوان دانه های چیا خریداری شده و مورد استفاده قرار می گیرد، یا خواص مربوط به دانه های چیا به تخم شربتی نسبت داده می شود که درست نیست.

تنها شباهت دانه چیا با تخم شربتی لعابدار شدن هر دو است، ولی مهم خواص دانه ها است که با هم فرق دارند. همچنین باید توجه داشت که طعم دانه چیا و دانه ریحان به هم نزدیک است و به همین سبب گاهی به عنوان تخم شربتی به فروش می رسد.

چیا فرسکا

مواد لازم برای چیا فرسکا :

آب نارگیل  2 پیمانه
 آب لیمو ترش  4 قاشق سوپخوری
 دانه چیا  1 قاشق سوپخوری

 

طرز تهیه چیا فرسکا :

آب نارگیل، آب لیموترش (یا آب آناناس) و دانه چیا را با هم مخلوط کرده و سرو کنید (در صورت تمایل نیز می توانید به آن یخ بیفزایید.)

لیموناد آلبالو

مواد لازم برای لیموناد آلبالو :

آب آلبالو  سه چهارم پیمانه
 آب نارگیل  2 پیمانه
 آب لیموترش تازه  یک سوم پیمانه
 عسل  3 قاشق سوپخوری
دانه چیا 4 قاشق سوپخوری

طرز تهیه لیموناد آلبالو :

آب نارگیل، آب لیموترش تازه، آب آلبالو (یا 1 پیمانه پوره آلبالو)، عسل و دانه چیا را داخل پارچی ریخته و با هم مخلوط کنید.

پارچ حاوی مواد را به مدت 30 دقیقه در یخچال قرار دهید و هر 5 دقیقه آن را با استفاده از قاشقی هم بزنید. لیموناد را داخل لیوان به دلخواه سرو کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --