نحوه چیدمان اجاق گاز و دیگر وسایل آشپزخانه

هر کدبانویی بیش ترین زمان خود را در محیط آشپزخانه سپری می کند پس نیازمند آرامش در این محیط است. یکی از کارهایی که برای رسیدن به این آرامش باید انجام دهید چیدمان صحیح وسایل آشپزخانه می باشد. در هر آشپزخانه ای، وسایل کوچک و بزرگ زیادی وجود دارد که چیدمان این وسایل بر اساس میزان فضای موجود و سبک دکوراسیون آشپزخانه صورت می گیرد. در این مطلب قصد داریم نحوه ی یک چیدمان استاندارد را به شما آموزش دهیم و در مورد ایده های متفاوت بحث کنیم. پس در ادامه همراه ما باشید:

مثلث طلایی در چیدمان وسایل آشپزخانه

یکی از روش های معروف چیدمان وسایل آشپزخانه، روش موسوم به مثلث طلایی است. در این روش، هر گوشه از مثلث به یکی از وسایل پر کاربرد آشپزخانه اختصاص می یابد. این سه وسیله عبارتند از : یخچال فریزر، سینک ظرفشویی و اجاق گاز.

که البته در این روش نیز بهتر است که ملاحظاتی صورت گیرد. برای مثال بهترین محل قرار گیری یخچال فریزر، نزدیک به ورودی آشپزخانه است و یا اجاق گاز که عموما نزدیک به محل غذا خوری قرار می گیرد.

در آخر با مشخص شدن محل این دو وسیله، مکان سینک نیز در گوشه ی سوم مثلث معلوم می گردد. چیدمان مثلث طلایی برای آشپزخانه هایی با فضای متوسط و بزرگ قابل انجام است و برای آشپزخانه هایی که فضای بسیار محدودی دارند امکان پیاده کردن این روش وجود نخواهد داشت. در هر صورت باید توجه داشته باشید که یخچال فریزر نباید در نزدیکی اجاق گاز و سینک ظرفشویی قرار گیرد چرا که گرما و رطوبت، هر دو اثر منفی بر یخچال شما خواهند گذاشت. حداقل فاصله ای که باید بین یخچال و اجاق گاز و سینک رعایت کنید، فاصله ی یک متری می باشد.

در مورد محل قرار گرفتن اجاق گاز نیز باید بگوییم که این وسیله به هیچ عنوان نباید نزدیک پنجره باشد و برای جلوگیری از ورود بوی غذا و دود به فضای منزل حتما از هود استفاده نمایید.

اهمیت فضا در چیدمان وسایل آشپزخانه

فضاهای نگهدارنده

فضاهای نگهدارنده به فضاهایی اطلاق می شود که مواد غذایی خشک و وسایل ضروری و پر کاربردی مثل کیسه نایلون و… را در آن جا نگهداری می کنیم. این فضا بهتر است نزدیک به ورودی آشپزخانه و در کنار اُپن یا پیشخوان باشد که بتوانید مواد غذایی یا هر وسیله ی دیگری را بلافاصله پس از خارج کردن بر روی اُپن قرار دهید.

فضای کنار سینک و فضای کنار اجاق گاز

دو فضایی که در هر آشپزخانه ای از اهمیت زیادی برخوردار است، فضای کنار سینک و فضای کنار اجاق گاز است. فضای کنار یا زیر سینک ظرفشویی، فضایی است که خانم ها در طول روز سر و کار زیادی با آن دارند. در این قسمت ظروفی نظیر قابلمه و سبد های بزرگ برای شستن میوه و سبزیجات و سبد های مخصوص آبکشی برنج قرار می گیرد. دیگر فضای پر کاربرد، فضای کنار اجاق گاز می باشد. از جمله مواردی که در فضای اطراف اجاق قرار می گیرند، می توان به ظروف مخصوص ادویه و وسایل برقی کوچکی نظیر همزن، آسیاب برقی، تستر و حتی چای ساز اشاره نمود. البته باید توجه داشته باشید که از قرار دادن وسایل دست و پا گیر در نزدیکی اجاق بپرهیزید چون در اثر پاشیدن روغن غذا چرب شده و مجبور به تمیز کاری آن ها می شوید.

انواع چیدمان وسایل آشپزخانه

چیدمان وسایل در آشپزخانه باید به شکلی باشد که در هر لحظه و به راحتی بتوانید از وسایل مورد نیاز خود استفاده کنید و به آشپزخانه خود مسلط باشید.

چیدمان خطی

این چیدمان مربوط به آشپزخانه های با فضای محدود و کم عرض می باشد. در این شیوه تمامی وسایل به جز یخچال فریزر در یک طرف آشپزخانه و در کنار هم چیده می شوند و یخچال فریزر روبروی آن ها قرار می گیرد.

آشپزخانه L یا U شکل

این روش در آشپزخانه هایی با فضای زیاد قابل پیاده سازی است. در این حالت برای چیدمان از دو یا سه دیوار استفاده می شود.

آشپزخانه ی مدل جزیره ای

این شیوه نیز تنها برای آشپزخانه های بزرگ قابل اجرا است. در این مدل چیدمان، گاز و یا سینک در وسط آشپزخانه قرار می گیرد و بقیه ی وسایل دور تا دور آن چیده می شوند.

آشپزخانه راهرویی

مرسوم ترین نوع چیدمان، همین نوع است. در این روش وسایل در دو طرف آشپزخانه و به موازات یکدیگر چیده می شوند. ماشین ظرفشویی، سینک و اجاق گاز یک طرف و یخچال فریزر و ماشین لباسشویی در طرف دیگر قرار می گیرند.

چیدمان لوازم برقی و غیر برقی در آشپزخانه

اکثر بانوان عادت دارند که تمام لوازم برقی و غیر برقی خود را داخل کابینت قرار دهند. در صورتی که می توانید از ایده های جالبی برای چیدمان وسایل آشپزخانه بهره ببرید. یکی از این ایده ها، ساخت قفسه هایی در آشپزخانه و قرار دادن وسایل تان داخل این قفسه ها است. نکته ای که بسیار حائز اهمیت است، نحوه قرار دادن لوازم برقی یا غیر برقی سبک و سنگین با توجه به میزان استفاده از آن ها می باشد. به عنوان مثال یک وسیله ی پر کاربردی مثل چای ساز باید در محلی قرار بگیرد که دم دست بوده و دسترسی به آن راحت باشد.

در بسیاری از آشپزخانه های مدرن امروزی برای قرار گیری وسایلی مثل اجاق گاز، لباسشویی و یخچال فریزر از قبل فضایی طراحی شده است که شما می توانید از سطح کابینتی که روی این وسایل تعبیه شده نیز برای قرار دادن ابزار های خود بهره ببرید.

نقش قفسه ها و کشو های کابینت

برای یک چیدمان متفاوت نقش قفسه ها را نباید نادیده گرفت. با ایجاد قفسه هایی در فضای آشپزخانه، نه تنها از تمام فضاهای موجود می توانید استفاده کنید بلکه دکوراسیون آشپزخانه تان نیز به روز و جذاب تر خواهد شد.

چیدمان آشپزخانه های کوچک

اکثر خانواده های امروزی در آپارتمان های کوچکی زندگی می کنند که به طبع فضای آشپزخانه ی آن ها نیز کوچک است. بنابراین موضوع چیدمان آشپزخانه های کوچک اهمیت ویژه ای پیدا می کند. البته با یک چیدمان خلاقانه، حتی از حضور در یک آشپزخانه کوچک نیز می توان لذت برد. در چیدمان وسایل در یک آشپزخانه با فضای محدود، باید از حضور لوازم غیر ضروری یا خیلی بزرگ جلوگیری نماییم. تنها وسایلی را باید قرار دهیم که بدون آن ها کارمان مختل می شود. اجاق گاز، یخچال فریزر و سینک ظرفشویی به همان سبک مثلث طلایی قرار می گیرند. در یک آشپزخانه ی کوچک، هرچه رنگ کفپوش، دیواره ها و کابینت ها روشن تر باشد فضا بزرگ تر و دل باز تر به نظر خواهد رسید.

جمع بندی

در این مقاله نکاتی را در مورد چیدمان وسایل آشپزخانه برای شما بیان کردیم در پایان به جمع بندی این نکات می پردازیم:

در تمامی آشپزخانه ها چه مدرن، چه سنتی و چه کوچک، چه بزرگ قانون مثلث طلایی را می توان استفاده کرد.
فضای اطراف اجاق گاز و سینک ظرفشویی جزء فضا های پر کاربرد محسوب می شوند پس به بهترین شکل ممکن از این فضاها استفاده نمایید.
نقش قفسه ها و کشو ها را در یک چیدمان متفاوت و جذاب نادیده نگیرید.
چیدمان آشپزخانه می تواند به صورت خطی، L یا U شکل، راهرویی و یا جزیره ای باشد.
در آشپزخانه های کوچک به جای پیشخوان یا اُپن می توانید از یک میز تاشو برای جداسازی فضای آشپزخانه و سالن پذیرایی استفاده کرد.

یک دیدگاه برای " نحوه چیدمان اجاق گاز و دیگر وسایل آشپزخانه " ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --