نتیجه تصویری برای استفاده از شوینده ها"

هر شوینده، برای یک کار!

قفسه‌های فروشگاه‌ها و سوپرمارکت‌ها پر از اسپری‌ها و مواد مختلف برای شست‌وشوی لوازم خانه است؛ اسپری‌ها و موادی که هر کدام وظیفه خاصی دارد و نمی‌توان از یکی به جای دیگری استفاده کرد.

البته بعضی مشتریان وقتی کالای مورد نظرشان را پیدا نمی‌کنند، ابتکار به خرج می‌دهند و با خرید یکی دیگر از مواد شوینده و اضافه‌کردن چند قطره استون، مایع ظرفشویی یا مواد دیگر به آن، کارشان را پیش می‌برند.

این در حالی است که متخصصان هشدار می‌دهند و می‌گویند حتما قبل از استفاده از هر محصول، نحوه استفاده از آن را بخوانید و مطابق آن عمل کنید. آنهایی هم که فکر می‌کنند خودشان استادند و بهتر از کارخانه سازنده شیوه استفاده از محصول را می‌دانند، خوب است نظرشان را تغییر دهند و تا از نحوه مصرف آن مطمئن نشده‌اند، کاری نکنند.

همچنین یادتان باشد هیچ‌وقت هنگام کار با مواد شوینده و پاک‌کننده‌، بچه‌ها را کنار این مواد و مایعات تنها نگذارید؛ شاید همان چند دقیقه‌ کوتاه که تصور می‌کنید اتفاقی نخواهد افتاد، کودک یکی از این مواد را به اشتباه بخورد یا آن را روی بدنش بریزد.

تا می‌توانید از این مواد کمتر استفاده کنید

«کمی مایع سفیدکننده به اضافه مقداری جوهر نمک!» از نظر بعضی‌ها این ترکیب تاثیری فوق‌العاده دارد و با استفاده از آن می‌توانند خانه‌ای تمیزتر از دیگران داشته باشند. در حالی که متخصصان تاکید می‌کنند این ترکیبات می‌تواند بسیار دردسرساز شود و به هیچ عنوان نباید این مواد را با هم مخلوط کرد.

دکتر لیدا عطارد، فوق‌تخصص آلرژی و ایمونولوژی در این مورد خاطرنشان می‌کند: بسیاری از مواد شوینده و ضدعفونی‌کننده ترکیبات گازی هستند که با استفاده از ماسک هم نمی‌توان استنشاق آنها را کنترل کرد بنابراین توصیه می‌شود تا حد امکان از این‌گونه مواد استفاده نکنید.

این پزشک تاکید می‌کند: به هیچ‌وجه نباید مواد شوینده مختلف را با هم مخلوط کنید. البته بعضی از افراد تصور می‌کنند چنین کاری برای نظافت بهتر و کامل‌تر به آنها کمک خواهد کرد؛ در حالی که بسیاری از آنها دچار بیماری شده و مشکلاتی در این زمینه برایشان ایجاد می ‌شود.

بسیاری از خانم‌های خانه‌دار هم فکر می‌کنند هیچ‌کاری از دستشان ساخته نیست و باید مقدار زیادی مایع شست‌وشودهنده و ضدعفونی‌کننده استفاده کنند تا خانه‌شان تمیز شود و مثل گل برق بزند، اما این فوق‌‌تخصص آلرژی و ایمونولوژی به خانم‌ها چنین توصیه می‌کند: بهتر است برای نظافت از ترکیباتی که بوی تندی دارد و محرک است، استفاده نکنید و به جای آنها شوینده‌های غیرمحرک را به کار ببرید.

دکتر عطارد توصیه می کند آنها که ناچارند از مواد شوینده محرک ـ که معمولا بوی تندی هم دارد ـ استفاده کنند باید در محیطی کار نظافت را انجام دهند که تهویه خوبی برقرار است و هوا جریان دارد.

وی با اشاره به افرادی که دچار آلرژی‌های تنفسی هستند، می‌گوید: بهتر است کسانی که چنین مشکلاتی دارند این‌گونه کارها را انجام نداده و از فردی دیگر برای نظافت کمک بگیرند. این موضوع بویژه در محیط‌های بسته و سرپوشیده مانند حمام و سرویس‌ بهداشتی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند و استفاده از این‌گونه مواد می‌تواند آنها را دچار علائم بیماری کند.

با این‌که استفاده از هر ماده شوینده قانون خاصی دارد، اما بهتر است برای گردگیری‌کردن هم نکاتی را در نظر بگیرید تا مشکلات به حداقل برسد.

دکتر عطارد با بیان این مطلب یادآور می‌شود: بهتر است هنگام گردگیری نیز از ماسک استفاده کنید و با کمک یک دستمال مرطوب این کار را انجام دهید تا گرد و غبار کمتری به هوا بلند شود.

لباس‌ها را دو مرتبه آب بکشید

این روزها در بازار، انواع مواد شوینده و ضدعفونی‌کننده با عطرهای مختلف به فروش‌ می‌رسد؛ عطر گل‌ها و انواع میوه‌ها که باعث شده است بعضی از خانم‌های خانه‌دار مقدار بیشتری از این مواد برای تمیزکردن به کار ببرند.

دکتر عطارد در این‌باره توضیح می‌دهد: این مواد به هر شکلی که مورد استفاده قرار بگیرد و وارد ریه انسان شود، هم موجب بروز علائم حاد مانند تنگی‌نفس خواهد شد و هم می‌تواند نشانه‌های پایدار ایجاد کند که اثرش تا مدت‌ها باقی می‌ماند؛ بنابراین استفاده بیش از حد از این مواد به هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود.

به گفته وی، بهتر است افرادی که آلرژی دارند و بخصوص کسانی که دچار آلرژی‌های پوستی هستند، حداقل دو بار لباس‌ها و ملحفه‌های‌شان را آبکشی کنند تا بوی مواد شوینده روی آنها نماند یا از شوینده‌های خیلی ملایم استفاده کرده و بعد از آبکشی مناسب در فضای باز آنها را خشک کنند.

به موقع به پزشک مراجعه کنید

اشک‌ریزش،‌ آبریزش چشم، تنگی‌نفس، خارش و قرمزی شدید چشم‌ها، خس‌خس سینه و سرفه شدید از جمله علائمی است که ممکن است در طول خانه‌تکانی و هنگام کار با مواد شوینده برای افراد ایجاد شود. دکتر عطارد به کسانی که به‌چنین علائمی دچار می‌شوند، توصیه می‌کند حتما به پزشک مراجعه کنند تا در صورت نیاز اقدامات لازم صورت گیرد.

به گفته وی، بهتر است از مواد شوینده‌ای استفاده کنید که خیلی غلیظ نیست و همچنین سریع‌تر آنها را با آب پاک کنید تا عوارضش کمتر شود. استفاده از ماسک و دستکش محافظ را نیز نباید به هیچ‌وجه نادیده بگیرید.

در ضمن، کسانی که دچار حساسیت‌های تنفسی یا بیماری آسم هستند براساس توصیه این پزشک، حتما باید بموقع داروهای‌ خود را مصرف کنند و بهتر است در صورت امکان انجام این‌گونه فعالیت‌ها را به دیگران بسپارند