دستور پخت خورشت مرغ با سس مخصوص

طرز تهیه خورشت مرغ با سس مخصوص

با خبربانو همراه باشید تا طرز تهیه مرغ با سس مخصوص را به شما آموزش دهیم.

مواد لازم:

فیله مرغ ۵۰۰ گرم
روغن کنجد ۱ قاشق غذا خوری
آرد ذرت ۱/۳ پیمانه
تخم مرغ ۱ عدد
سس سویا ۱/۳ پیمانه
شکر ۲ قاشق غذا خوری
نمک و فلفل به مقدار لازم
سیر ۲ حبه
آب مرغ ۱ پیمانه
روغن نباتی ۱ قاشق غذا خوری
پودر زنجبیل ۱ قاشق مربا خوری
روغن مایع نصف استکان
سس فلفل ۱ قاشق غذا خوری

مرحله اول:

ابتدا زرده و سفیده تخم مرغ را از هم جدا می‌کنیم و سفیده تخم مرغ را در ظرف مناسبی ریخته و روغن کنجد را اضافه کرده و با هم زن خوب هم می‌زنیم تا کاملا مواد با هم مخلوط و ترکیب شوند.

مرحله دوم:

حال سس سویا و آرد ذرت را نیز اضافه کرده و مجددا با هم زن خوب هم زده تا مواد بعد از ترکیب شدن به یک مایع روان و یک دست تبدیل شوند بعد آماده کنار می‌گذاریم.

مرحله سوم:

در ادامه فیله‌های مرغ را خوب و تمیز شسته و آن‌ها را با چاقوی تیزی روی تخته آشپز خانه در اندازه‌های کوچک تری تقسیم می‌کنیم.

مرحله چهارم:

فیله‌های مرغ خرد شده را درون ظرف حاوی سس درست شده می‌ریزیم و هم می‌زنیم تا تمام خرده‌های مرغ به سس آغشته شود درب ظرف را گذاشته و ۳۰ دقیقه صبر می‌کنیم.

مرحله پنجم:

در درون ظرف مناسبی سس فلفل را ریخته و بعد سس سویا را اضافه کرده و هم می‌زنیم تا مخلوط شوند و آماده کنار می‌گذاریم.

مرحله ششم:

آب مرغ را درون ظرف مناسبی ریخته و روی حرارت با شعله متوسط می‌گذاریم وقتی یه جوش زد نمک و شکر را اضافه کرده و هم می‌زنیم تا کاملا در آب مرغ حل شوند.
بعد از روی حرارت برداشته تا حرارت آن کاسته شود وقتی کمی خنک شد سپس آرد ذرت را اضافه کرده و هم می‌زنیم تا کاملا آرد ذرت در آب مرغ مخلوط شود.
توجه کنید اگر وقتی که آب مرغ خیلی داغ است آرد ذرت را اضافه کنیم و هم بزنیم خوب مخلوط نمی‌شود و آرد ذرت گلوله گلوله می‌شود پس باید کمی صبر کنیم تا آب مرغ خنک شود بعد آرد ذرت را اضافه کنیم.

مرحله هفتم:

در ادامه سیر‌ها را پوست کنده و با گوشتکوب آن‌ها را له و پوره می‌کنیم و درون ظرف مناسبی آماده کنار می‌گذاریم.

مرحله هشتم:

روغن نباتی را در درون ظرف مناسبی ریخته و روی حرارت با شعله متوسط می‌گذاریم وقتی که کمی داغ شد سیر پوره شده و پودر زنجبیل را اضافه کرده و تفت می‌دهیم بعد از ۵ دقیقه مخلوط آب مرغ را اضافه کرده تا یه جوش بزند سپس مخلوط سس سویا و سس فلفل را اضافه می‌کنیم و هم می‌زنیم.
زرده تخم مرغ را در ظرف جدا گانه‌ای زده و بعد اضافه می‌کنیم و هم می‌زنیم و بعد شعله را ملایم کرده بجوشد تا مخلوط درست شده تبدیل به سس غلیظی گردد بعد از روی حرارت بر می‌داریم.

مرحله نهم:

روغن مایع را درون تابه مناسبی ریخته روی حرارت با شعله متوسط می‌گذاریم تا داغ شود. سپس تکه‌های مرغ مزه دار شده را درون روغن داغ سرخ و برشته می‌کنیم بعد روی کاغذ روغنی که داخل سینی مناسبی پهن کرده ایم می‌چینیم تا روغن اضافی آن‌ها گرفته شود.

مرحله دهم:

حال تکه‌های مرغ سرخ شده را درون سس مخصوص ریخته و روی حرارت با شعله ملایم می‌گذاریم و هم می‌زنیم تا کاملا سس در تکه‌های مرغ نفوذ کند بعد از روی حرارت برداشته درون ظرف سرو ریخته و با پلو و سالاد دلخواه میل کنید.

چند نکته:

می‌توانید مقداری زعفران ساییده شده را درون ظرف درب داری ریخته و نصف استکان آب جوش اضافه کرده و روی حرارت سماور یا بخار آب گذاشته تا زعفران دم بکشد سپس زعفران دم کرده را به سس اضافه کنید.
زمانی که تخم مرغ خیلی سرد باشد راحت‌تر زرده و سفیده تخم مرغ از هم جدا می‌شوند پس بلافاصه وقتی تخم مرغ را از یخچال بیرون آوردید زرده و سفیده آن را از هم جدا کنید.
مقداری آبلیمو‌ی تازه هم می‌توانید به سس مخصوص اضافه کنید.

یک دیدگاه برای " دستور پخت خورشت مرغ با سس مخصوص " ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --